امروز شـهری با مردمانش غرق درون رنگ مـی شوند و آبی آسمان حالا درون رنگ های رنگین کمانی، آهنگ هولی هولی هندی خود را مـی بازد. آهنگ هولی هولی هندی با این کـه شـهر نقابی رنگارنگ برچهره دارد، اما مردم شـهر همـه یک دل و یک رنگ هستند زیرا درون این روز عشق را پاس مـی دارند. آهنگ هولی هولی هندی عشق درون چنین روزی گرامـی داشته مـی شود و برتری رنگ سپید بر همـه رنگ ها اثبات مـی شود. 

امروز را با کارناوال همراه باش که تا به قعر رنگی ترین نقاشی مردم شـهری نـه خیلی دور، مـهمان شوی!

در ابتدا با هم ویدئویی از رنگ ها درون آسمان هند را مـی بینیم

لحظه بـه لحظه درون مـیان رنگ ها

حالا فرقی نمـی کند کجای شـهر باشید، از هر طرف گلوله های رنگی  سمت شما مـی آیند. گلوله ها پرتاب مـی شود ،حتی آسمان و ابرها هم رنگی مـی شوند.خورشید هم درون این جشن رنگ مـی بازد و تلالو تابش آن درون مـیان رنگ ها گم مـی شود. کودکان با فریـادی از سر شادی شما را با گلوله ای از #رنگ غافلگیر مـی کنند و این شما هستید کـه با پرتابی دیگر تلافی مـی کنید. شاید حتی از سر شوخی بـه دنبال هم بگذارید. لحظه ای هم با صدای موسیقی همراه مـی شوید و با دوستان تان شادی کنان درون خیـابان های شـهر گردش مـی کنید.

رنگ ها و هولی درون هندوستان

هندوستان یکی از رنگی ترین کشورهای دنیـاست. این را ما نمـی گوییم اگر کمـی با دقت بـه آن بنگری ، انش را با خوش رنگ ترین پیراهن ها مـی بینی، شـهرهایش را  مزین بـه ساختمان هایی رنگی مـی یـابی وحتی ماشین هایش را حمل کننده رنگی ترین نقاشی ها خواهی دید. همـه این ها گواهی هست بر اهمـیت رنگ ها درون هندوستان و این حالا این خود دلیلی شده به منظور برگزاری مشـهورترین جشنواره جهان بـه نام " هولی".

 هولی نام جشنواره ای هست در هندوستان که، حتما که تا به حال فهمـیده اید رنگ درون آن نقش اصلی ر ایفا مـی کند. رسم هست مردم هندوستان درون روز جشن بـه یک دیگر گلوله هایی رنگی پرتاب کنند و این روز را بـه خاطر قدرت لایتناهی عشق جشن بگیرند .

هولی درون آغاز فصل بهار برگزار مـی شود، اما روز دقیق آن مشخص نیست، علامت اصلی به منظور فهمـیدن زمان رو جشن دیدن ماه کامل درون اولین شب بهار است، که ممکن هست گاهی درون ماه مارس  و یـا ماه فوریـه باشد.

آتش بازی روز قبل از جشن 

40 درون مـیان هندی ها هم ارزشی خاص دارد. از آن جایی کـه روز قبل از جشن مراسم آتش بازی برقرار است، مردم حتما چوب وکامپوزیت مورد نیـاز به منظور آتش  بازی را از 40 روز قبل فراهم کرده باشند. روز قبل از جشن رسم هست آتش های بزرگی بـه پا شود، مردم دور که تا دور آتش ها جمع مـی شوند وبه جشن وشادی و سرور مـی پردازند، که تا وقتی کـه آتش خاموش شود و خاکستر آن باقی بماند.

 این روز مراسم خاصی ندارد.، اما رسم هست به نشانـه سوختن هولی ( شیطان صفت ستمگرترین پادشاه جهان) و نسوختن "راهالدو" (Prahaldo) که برادر زاده هولی بوده،  دو آتش برپا شود،یکی بـه یـاد هولی و دیگری بـه یـاد پراهالدو.

 مردم که تا وقتی کـه آتش خاموش شود صبر مـی کنند درون انتها  خاکستر آتشی را کـه به یـاد هولی برپا شده بوده، بـه پیشانی خود مـی مالند زیرا باور دارند این کار شیطان را از آنـها دور مـی کند.

قوانین جشن

 یکی از قوانین جشن این هست که کودکان از رنگ های محلول درون آب و بزرگ ترها از رنگ های پودری استفاده کنند.

از دیگر قوانین جالب جشن این هست که اگر گلوله رنگی خانمـی تصادفی و نـه از روی عمد، بـه آقایی برخورد کند ، آن آقا حتما هر درخواستی کـه آن خانوم دارد را برآورده کند.

در کل این جشن قانون سخت گیرانـه خاصی ندارد، هدف شادی و بزرگداشت خوبی هاست.

شروع جشن 

در هند رسم هست مردم قبل از این کـه به خیـابان ها بیـایند ابتدا دست ها و پاهای مادر و پدرانشان را بـه نشانـه احترام با رنگ  آغشته کنند بعد از آن کم کم  آماده مـی شوند که تا وارد خیـابان ها شوند. صدای آواز و موسیقی هم کم کم بـه گوش مـی رسد کـه خود نشانـه ای از دقایق آغازین جشن است.

جمعیت درون حال زیـاد شدن هست و مردم همـه گروه گروه وارد مـی شوند. پیر و جوان، بچه ها و بزرگ سالان همـه درون این جشن شریک هستند. بچه ها را با تفنگ ها و یـا سطل های پر از آب های رنگی درون سطح شـهر مـی بینید و بزرگ ترها را هم با گلوله های پودری رنگ.

ازهمان دقایق ابتدایی هری کـه پا بـه خیـابان گذاشته باشد رنگی مـی شود و دیگری نیست کـه لباس و صورتش آغشته بـه رنگ نباشد. صدای موسیقی درون کوچه های فرعی و خیـابان های اصلی بـه گوش مـی رسد و همـه با شادی درون حال برگزاری جشن هستند.

هولی و حوادث پشت پرده آن

هولی با تمام زیبایی ها و فلسفه غنی کـه دارد، امروزه باعث بروز مشکلاتی بسیـاری به منظور شرکت کنندگان درون جشن مـی گردد. یکی از اساسی ترین مشکلات بـه همـین رنگ های پودری مربوط مـی شود.

در زمان های گذشته تمام رنگ ها از مواد طبیعی تهیـه مـی شده و استفاده از آنـها هیچ گونـه ضرری به منظور مردم نداشته است. اما امروزه اکثر رنگ هایی کـه برای جشن هولی بـه فروش مـی رسد از مواد غیر مجاز و صنعتی تهیـه شده و استفاده از آنـها عوارض بسیـاری به منظور شرکت کنندگان خواهد داشت.

 کم ترین عارضه آن بیماری های تنفسی هست که قطعا بعد از جشن خیلی ها با آن مواجه مـی شوند و ناگفته نماند کـه کودکان درون معرض خطرات جدی تری خواهند بود. اما مشکل بعدی مربوط بـه خانم ها مـی شود. از آن جایی کـه هند کشوری نا امن به منظور خانم هاست درون این روز هم سودجویـان از شلوغی ها استفاده مـی کنند و باعث بروز اتفاقات ناخوشایندی به منظور خانم های جوان مـی شوند. 

پایـان جشن و پایکوبی بـه دور آتش

بعد از رنگ بازی و برگزاری مراسم، روز جشن را با برپایی آتش های بزرگ بـه پایـان مـی رسانند.

رسم بر این هست که بعد از روشن آتش مردم گروه گروه دور آن جمع شوند و وپای کوبی کنند و در حالی کـه به سرخی آتش پیش روی شان خیره هستند، ٖآرزو کنند که تا آرزوهایشان برآورده شود.

هولی بهانـه ای به منظور هدیـه درون هندوستان

در روز جشن رسم هست مردم هدایـایی به منظور همدیگر ببرند، اما انتخاب هدیـه به منظور روز جشن هم مـهم است. درون انتخاب هدیـه حتما یک سری نکته را مد نظر داشته باشید بـه طور مثال این هدیـه حتما روح جشن را کـه نشان دهنده عشق و برادری هست به تصویر بکشد. هدیـه هولی مـی بایست تصویر واقعی از جشنواره را نشان دهند. اما چند نمونـه از هدایـایی کـه در هند مرسوم هست مردم به منظور هم دیگر ببرند.

1) شیرینی: یک جعبه شیرینی مـی تواند هدیـه خوبی به منظور هولی باشد.

2) شکلات: آهنگ هولی هولی هندی شکلات محبوب ترین هدیـه به منظور روز جشن هولی است.

3) پوشاک: اگر قصد انتخاب پوشاک به منظور هولی را دارید، بهتر هست از ساری سفید به منظور خانم ها و از پیژامـه به منظور آقایـان استفاده نمایید.

4)مـیوه های خشک: تقاضا به منظور مـیوه های خشک هم درون روز جشن هولی بسیـار است.

5) هدایـای فانتزی:  کارت پستال، بسته های رنگ، اقلام تزیینی کـه برای درون و دیوار هم مـی توانند مناسب باشند.

6) هدایـه به منظور کودکان : به منظور کودکان مـی توانید از  کلاه رنگ، ماسک و تفنگ آبی استفاده نمایید.

7) کیسه آب گرم: از آن جایی کـه بعد از جشن خیلی از افراد مسن ممکن هست دردهایی عضلانی را تجربه کنند، کیسه های آب گرم مـی تواند هدایـایی مناسبی به منظور آنـها باشد.

نام های مختلف هولی درون  شـهرهای مختلف

1) هولی Dulandi (دیولاندی ): این نام  در ایـالت هاریـانا مرسوم است.  در ایـالت هاریـانا رسم هست برادران خانم های متاهل سر بـه سر برادرهای همسران شان بگذارند. درون آخر هم با شیرینی بـه دیدار از یک دیگر مـی روند.

2) هولیRangpanchami ( رانگ پنچیمـی ): مردم ماهاراشترا درون این روز مراسم عجیبی دارند. آنـها بـه دور از هرگونـه خجالتی تمام احساسات سرکوب شده شان را بر ملا مـی کنند. برخی صداهای عجیب با دهانشان درون مـی آورند و برخی هم های عجیبی مـی کنند.

3) هولی Basant Utsav ( بسانت یو تی اس ای وی): هولی درون غرب بنگال با این نام خوانده مـی شود و رسم هست مردم با شعرها و ها و آوازهای شان بـه استقبال از مراسم هولی بروند.

4) هولی Dol Purnima(دول یما) : درون شـهر Dol Purnima هولی با این نام خوانده مـی شود. رسم هست دانش آموزان صبح زود با لباس های زرد رنگ و معطر شده با گل های بهاری بیرون بیـایند و یـا خواندن آوازها و های جالب توجه تماشاچی یـان را جلب کنند.

5) هولی Lathmaar (لاتمار): هولی با نام Lathmaar با خشونت همراه است. خانم های متاهل درون روش جشن حتما مردان را  با مورد ضرب قرار دهند البته مردان هم سپری دارند کـه باید با آن از خود مراقبت کنند. درون قسمت افسانـه های هولی این مراسم با جزییـات بیشتری به منظور شما توضیح داده خواهد شد.

6) هولی Mohalla (مـهاهالا) یکی از جشن های جالب هولی کـه در شـهر پنجاب برگزار مـی شود هولی جنجگو است. درون ادامـه درباره این هولی کـه با نام هولی جنجگو هست بیشتر توضیح خواهیم داد.

10 شـهر برتر هندوستان به منظور شرکت درون جشن هولی

هولی هر ساله درون سرتاسر هند و در شـهرهای مختلف با آداب و رسوم خاصی برگزار مـی شود. برنامـه های خاصی کـه در هر شـهر اجرا مـی شود بستگی بـه باورها و سنن مردم هر شـهر و روستا دارد. از آن جایی کـه هولی یک جشن قدیمـی هست هنوز هم درون برخی شـهرها مردم بـه آداب و رسوم اجداد خود پایبند هستند و این جشن را بـه روش های سنتی و قدیمـی برگزار مـی کنند، اما برخی شـهرها هم کمـی از حالت سنتی فاصله گرفته اند و"هولی" را مانند یک جشن امروزی درون شـهرهای شان برگزار مـی کنند. حالا این بستگی بـه سلیقه شما دارد کـه کدام شـهر را به منظور شرکت درون جشن هولی انتخاب کنید.

در ادامـه ما برخی از شـهرهایی را کـه جالب ترین برنامـه ها را درون روز جشن برگزار مـی کنند بـه شما معرفی مـی نماییم.

1) بارسانا | هولی  با چوب

"هولی" درون بارسانا بـه نام  "ماچورا"  (Mathura) شناخته مـی شود. درون این شـهر اتفاق های عجیبی  در انتظار شرکت کنندگان خواهد بود. اگر درون بارسانا به منظور تماشای "هولی" بیـایید، زنانی را مـی بینید کـه با چوب مردان شـهر را هدف قرار داده اند. اما تعجب نکنید این یک مراسم نمادین هست و بهی آسیبی نمـی رسد. داستان از این قرار هست که زنان شـهر صورت های خود را مـی پوشانند و مردان شـهر هم سپری را بـه عنوان محافظ بالای سر خود مـی گیرند که تا مانعی درون برابر ضربه های چوب زنان باشد.

این رسم عجیب برگرفته از افسانـه "کریشنا و رادها" است(در ادامـه بـه طور کامل به منظور شما این افسانـه را توضیح مـی دهم) کـه از زمان گذشته که تا به امروز اجرا مـی شود. اما داستان بـه همـین جا ختم نمـی شود مردان شـهر روز بعد، این کار زنان را تلافی مـی کنند، بـه این صورت کـه باید با آب های رنگی کـه اکثرا قرمز و نارنجی هستند زنان را خیس کنند که تا شاید تلافی کار روز گذشته آنـها را کرده باشند.

نمایی از مراسم عجیب هولی با چوب درون شـهر بارسانا

2) مـیچورا و ویراندا | هولی سنتی

 مـیچورا و ویراندا دو شـهری هستند کـه 40 روز قبل از فرا رسیدن جشن هولی، مراسمـی خاص دارند. هر دو شـهر با شخصیت افسانـه ای جشن هولی یعنی کریشنا مرتبط هستند. ماچورا محل تولد و ویراندا شـهر کودکی های کریشنا بوده است. مراسم هم بـه این صورت هست که مردم درون یکی از معابد معروف شـهر ویراندا بـه نام "بیـهاری" (bihari) دور هم جمع مـی شوند و یک دیگر را هدف گلوله های رنگی شان قرار مـی دهند. این مراسم درست که تا یک روز قبل از روز اصلی جشن ادامـه خواهد داشت.

3) شانتین کیتان(بنگال) | هولی فرهنگی

جشن "هولی" درون بنگال بـه واسطه یکی از شاعرهای معروف این کشور بـه نام تاگور برگزار مـی شود. تاگور بـه مناسبت "هولی" به منظور اولین بار پایـه گذار مراسمـی فرهنگی درون دانشگاه باهاراتی مـی گردد. از آن موقع هر ساله درون بنگال، دانش جویـان و دانش آموزان برنامـه هایی شاد و فرهنگی را اجرا مـی کنند و گردشگران بسیـاری  هم به منظور مشاهده این مراسم  به بنگال مـی آیند. 

با هم ویدئویی از مراسم فرهنگی درون شانتین کیتان ببینیم

4) پرولیـا (غرب بنگال) | هولی محلی

پرولیـا درون غرب بنگال، جشنی هولی را درون همان روز اصلی جشن برگزار مـی نماید. اگر یکی از شرکت کننده های این مراسم باشید با آوازها و #هنر های مردم محلی درون پرولیـا غافل گیر خواهید شد. مراسم  "درباری" "ناتوا" "چوا" (CHAU ، NATUA، DERBARI) نمونـه هایی از برنامـه های خاص مردم غرب بنگال هست که درون آنجا اجرا مـی شود.

5) پنجاب | هولی جنگجو

برگزاری جشن #هولی درون پنجاب بـه سال 1701 برمـی گردد.هولی اولین بار توسط  "سیخ گرو" (sikh guru) درون این شـهر برگزار گردید. درون روز جشن برنامـه های متنوعی درون شـهر برگزار مـی گردد کـه مسابقات ورزشی یکی از آنـهاست. شرکت کنندگان درون جشن با هم نبردی دوستانـه را برگزار مـی کنند کـه شامل مسابقات کشتی، ژیمسناستیک، شمشیر بازی و تمرینات آکروباتیک مـی باشد.

6)  اودیپور | هولی سلطنتی

 در شـهری بـه اسم اودیپور، هولی رنگ و بوی شاهانـه و سلطنتی دارد. درون این شـهر مردم با بهترین لباس های خود درون جشن شرکت مـی کنند. اما داستان اصلی این هست که درون اودیپور آتش بزرگی بـه یـاد آتشی کـه هولیکا درون آن سوخته برپا مـی شود و مردم بنابر رسم های قدیمـی بـه دور آتش حلقه مـی زنند و آوازهایی خاص سر مـی دهند.

این هم ویدئویی از مراسم هولی سلطنتی درون اودیپور

7) بمبئی | هولی به منظور کودکان زاغه نشین

منطقه داهاراوی " Dharavi " درون بمبئی محل زندگی کودکان زاغه نشین است. بیش ترین جمعیت کودکان زاغه نشین درون این منطقه زندگی مـی کنند. دولت هند به منظور این کـه کمک کوچکی بـه خانواده و بچه های زاغه نشین کرده باشد درا ین منطقه هم جشن هولی را برگزار مـی کند و 80 درصد درآمد حاصل از حضور گردشگران را بـه این بچه ها اختصاص مـی دهد. هولی درون داهاراوی با رنگ و آب و در فضایی دوستانـه و امن برگزار مـی گردد.

8) دهلی | هولی موزیکال

دهلی یکی از مراکز شاد و شلوغ درون روز جشن است. درون دهلی ترکیبی از رنگ و موسیقی با هم روزی را شاد را به منظور گردشگران و شرکت کنندگان رقم مـی زند. اما خبر خوبی هم به منظور شما داریم، اگر درون دهلی مـهمان #هند بودید از بابت رنگ ها خیـال تان راحت باشد زیرا تمام رنگ هایی کـه در دهلی به منظور جشن بـه فروش مـی رسد طبیعی و بی ضرر هستند. درون دهلی رسم هست بچه های از رنگ های محلول درون آب استفاده کنند.

9) جیپور | هولی و فیل

جیپور نام شـهری هست که درون آن به منظور جشن هولی فیلها را هم شرکت مـی دهند. اما آنـها را وادار بـه انجام کارهایی سخت مـی کنند کـه فقط تماشاچی ها سرگرم شوند. یکی از این کارها مسابقاتی هست که بین فیل ها برگزار مـی شود. مسابقاتی مانند فیل ها، رژه فیل ها، و نبرد فیل ها. خوشبختانـه از سال 2012 معان حقوق حیوانات با برگزاری این مراسم مخالفت د و از همان موقع شرکت فیل درون جشن لغو گردید.

نمایی از مراسم جالب هولی با فیل درون جیپور

10) گوجورات | هولی همراه  با نمایش وتئاتر

گوجورات هم یکی از شـهرهای معروف به منظور برگزاری جشن هولی هست که درون آن بـه مدت دو روز هولی جشن گرفته مـی شود. درون روز اول مردم آتش روشن مـی کنند و به دور آتش مـی چرخند و آوازهای محلی مـی خوانند. اما درون روز دوم رسم هست مردم مانند مناطق دیگر با رنگ ها یک دیگر را آغشته کنند. درون گوجورات شـهری ساحلی بـه اسم دوارکا هست کـه در آنجا هولی را با برگزاری کمدی های مختلف درون سطح شـهر جشن مـی گیرند. 

فلسفه های برگزاری جشن هولیکا " Holika "

واضح ترین دلیل برگزاری جشن هولیکا، بزرگداشت آغاز فصل بهار و طلب سالی پر برکت از خداوند است. شاید هم ، جشن رنگ درون هندوستان بهانـه ای هست برای بزرگداشت تولد رنگ ها درون فصل بهار، اما فلسفه دیگر جشن کـه از همـه پر رنگ تر است، پاس داشت پیروزی خیر بر شر است. 

شر همان هولیکا شیطان صفت ستمگر ترین پادشاه جهان هست که خود را خدا مـی خواند وخیر هم برادر زاده هولیکا یعنی پسر پادشاه هست که مخالف ستمگری های پدر است. 

 منظور از پیروز ی خیر بر شر ، آتشی هست که بر پسر خیر خواه پادشاه سرد مـی شود وبرعهولی شخصیت شیطان صفت را مـی سوزاند. هولی روز عشق هم نامـیده مـی شود، روزی کـه تمام خطاها و کینـه ها بخشیده مـی شود وتمام روابط شکسته شده از سر گرفته  مـی شوند.

افسانـه های جشن هولی 

هولی چندین افسانـه را با خود بـه همراه دارد، کـه ممکن هست در مناطقی خاص از هندوستان، یک یـا چند افسانـه از اهمـیت بیشتری برخوردار باشد، کـه در نتیجه باعث مـی شود رسومـی خاص برگرفته از همان افسانـه درون روز جشن اجرا شود.که درون ادامـه این افسانـه ها و رسوم برگرفته از آنـها را درون مناطق مختلف هند به منظور شما شرح مـی دهیم.

۱منطقه گاجارت واریسا درون روز جشن | افسانـه هولیکا

در شمال هند سمبلی از هولیکا همان شخصیت شیطان صفت، درون آتش  سوزانده مـی شود و هنگامـی کـه در حال تبدیل شدن بـه خاکستر هست فریـاد هولی هولی سر داده مـی شود.

سنت سوزاندن نمادین هولیکا درون گاجارت( Gujarat ) و اریسا ( Orissa ) انجام مـی شود.در این مناطق به منظور قدردانی از خدای آتش یعنی آگنی ( Agni ) یک نوع گیـاه خاص مانند باقالا درون آتش با احترام انداخته مـی شود. هنگام غروب خورشید هم  رسم هست مردم آتش کوچکی را هم درون خانـه های خود برپا کنند که تا بیماری از خانـه های آنـها دور بماند.

۲) منطقه بارسانا،ویرانداوان، و نانگون | افسانـه کریشنا

کریشنا و رادها دو عاشق و معشوق درون روز جشن هولی هستند. کریشنا ی با پوست تیره مادر زادی بوده ، و رادها هم یکی از هم بازی های کریشنا درون قصر هست که برخلاف کریشنا پوستی روشن دارد.

 کریشنا همـیشـه بـه رادها حسادت مـی ورزیده، که تا این کـه روزی طاقت نمـی آورد و شکایتش را پیش مادرش مـی برد، کـه چرا این همـه نابرابری حتما در ظاهر آن دو وجود داشته باشد.

 مادر کریشنا به منظور آرام ش،‌فکری بـه ذهنش مـی رسد. به کریشنا پیشنـهاد مـی دهد، صورت رادها را با رنگی تیره آغشته کند که تا شاید کمـی  این موضوع را بتواند فراموش کند. رادها هم قبول مـی کند و از آن روز این دو عاشق هم مـی شوند که تا این کـه در نـهایت ازدواج مـی کنند.

افسانـه کریشنا، درون کل هند مشـهور هست و بنا براین افسانـه، زن و شوهرها بـه تقیلد از کریشنا و رادها  کـه زن و شوهری ایده آل بودند ،صورت یک دیگر را با رنگ آغشته مـی کنند. اما درون سه منطقه بارسانا، ویراندون و نانگون، رسم هست در روز جشن مجسمـه هایی نمادین از کریشنا و رادها ساخته  و در سطح شـهر گردانده شود.

 طلوع رنگین کمانی از هند که تا کل جهان

هولی حد ومرز نمـی شناسد ، درون سرتاسر دنیـا هر جا کـه مردمـی از نژاد سرخ پوست یـا هندی باشند این جشن با شکوه تمام برگزار مـی شود.

کشورهایی کـه جشن هولی درون آنـها برگزار مـی شود، کم نیستند.

از آسیـا که تا اروپا ، آمریکا و حتی افریقا همـه فستیوال هولی را دارند و هر سال درون آغاز فصل بهار به منظور بزرگداشت پیروزی حق بر باطل این جشن گرفته مـی شود.

در ادامـه با برخی کشورهایی کـه این جشن را برگزار مـی کنند آشنا خواهیم شد.

1) هولی درون بنگلادش

بنگلادش کشوری با فرهنگ چند وجهی است.

فرهنگ بودایی ها و هندوها هم درون این کشور نفوذ کرده هست و  به همـین دلیل حالا یکی از فستوال های این کشور ، #فستیوال رنگ هاست.

2)هولی درون گویـان

گویـان کشوری واقع درون سواحل شمال شرقی #آمریکای جنوبی ا ست.

رسم هست در گویـان  آوازی خاص  به نام Chowtaals (چاتول) درون روز جشن خوانده شود.

جالب هست بدانید زمان برگزاری جشن درون گویـان، حدود یک ماه قبل از رویش گیـاه گرچک هست و یک ماه بعد از جشن این گیـاه را بـه نشانـه سوختن هولیکا درون آتش مـی سوزانند.

3)هولی درون موریس

در این کشور جمعیت هندی ها زیـاد هست به همـین دلیل این جشنواره درون #جزیره موریس برگزار مـی شود.

روز برگزاری جشن درون موریس  تعطیل رسمـی هست و بعد از رنگ بازی مردم با بهترین لباس های شان بـه دیدار  از یک دیگر مـی روند.

 4) هولی درون نپال

در نپال جشن هولی با زیبایی هر چه تمام بـه مدت یک هفته برگزار مـی شود.

سه روز قبل از آغاز جشن برنامـه های جالبی درون نپال وجود دارد، یکی از آنـها این هست که بر روی خانم ها درون خیـابان آب بریزند. بعد از آن آب ها را با رنگ آغشته مـی کنند و آب رنگی روی هم مـی ریزند.

در آخر هم مانند هندوستان ابتدا آتشی بزرگ برپا مـی شود و سپس مراسم اصلی جشن یعنی رنگ پاشی شروع مـی شود. بـه جز مشکلات تنفسی و پوستی کـه نتیجه استفاده از رنگ های غیر مجاز هست در نپال یک مشکل دیگر هم بـه همـه این ها اضافه مـی شود.

در برخی مناطق گزارش شده هست که آب کثیف بر روی خانم ها ریخته مـی شود کـه این موضوع بسیـار ناراحت کننده است. برخی افراد درون نپال این عمل زشت را مرتکب مـی شوند و مشکلاتی ر ابرای خانم ها بـه وجود مـی آورند، اگرچه مشکلاتی کـه نتیجه استفاده از رنگ های غیر استاندارد هست به مراتب بیشتر خواهد بود.

 5) هولی درون پاکستان

هندی های ساکن درون پاکستان هم، جشن هولی را با همان آداب ورسوم هندی برگزار مـی کنند.

در پاکستان مراسم خانـه تکانی هم دارند ویک سری خوراکی های خاص به منظور روز جشن آماده مـی شود.

6هولی درون آفریقای جنوبی

اوازه شور وشادی این جشن بـه آفریقای جنوبی هم رسیده است.

سرخ پوست های این سرزمـین هم پیروزی خیر بر شر را بازیبایی هر چه تمام برگزار  مـی کنند.

هندی هایی کـه در آفریقا ساکن هستند بیشتر از منطقه گجورات ( Gujarati's ) هند بـه آفریقا مـهاجرت کرده اند.

آتشی بـه نشانـه سوختن هولیکا، درون شعله های آتش شب هنگام برپا مـی شود و در حالی کـه آواز هولی را زمزمـه مـی کنند دور آتش مـی چرخند.

مردم درون آفریقا باور دارند جشن هولی مـهم ترین عامل زنده نگه داشتن حس نوع دوستی و صمـیمت بین مردم است.

7) هولی درون سورینام

اکثر افراد ساکن درون سورینام سرخ پوست هستند و حدود 40 درصد از جمعیت این منطقه را هندی ها تشکیل مـی دهند.

به همـین دلیل هولی دراین منطقه هم برگزار مـی شود.

#معابد سورینام  پذیرای افراد شرکت کننده درون جشن هست با غذاهای خاصی مثل توپِ سیب زمـین ، آلوچه و فرنی .

8)هولی درون ترینیداد و توباگو 

دو جزیره دو قلوی ترینیداد و توباگو ، برگزار کننده جشن هولی هستند.

از زمان مـهاجرت هندی ها در  سال 1845 بـه این دو جزیره مـیزبان کارگران هندی بوده هست که به منظور کار درون مزارع نیشکر بـه این منطقه #مـهاجرت کرده بودند.

از آن زمان ترینیداد و توباگو هم بـه یک از مراکز برگزار کننده جشن هولی پیوستند.

و هر ساله با شوق فراوان این مراسم را برگزار مـی کنند.

در توباگو و ترینیداد رسم است، آوار خاصی زمزمـه شود کـه با دو وسیله موسیقی بـه نام های "ماجرا" (majeera) و "هولکا" (dholak) نواخته مـی شود.

9) هولی درون بریـانیـا

گمان نکنید بریتانیـا، از هیجان وشور جشن هولی جا مـی ماند.

شـهر "لیستر" (Leicester) کـه بیش ترین جمعیت سرخ پوستان را دارد مـیزبان این جشن است.

در پایـان جشن بعد از مراسم رنگ پاشی، مـهمان و دید و بازدید شروع مـی شود.

10) هولی در آمریکا

آمریکا با داشتن بیش ترین جمعیت سرخ پوستان، یکی از مراکزی هست که جشن هولی با شور خاصی درون آنجا برگزار مـی شود.

یکی از قسمت های هیجان انگیز جشن هولی درون امریکا ، شرکت بازیگران معروف بالیوودی درون جشن هست که هم به منظور مردم نیویورک وهم به منظور سرخ پوستان حاضر درون جشن اتفاق جالبی است.

حرف آخر

با هم داستان یکی از مشـهورترین فستیوال های دنیـا را مرور کردیم. این فستیوال علاوه بر اتفاقات خوشایند، یک سری حرف های ناگفته پشت پرده هم داشت. اما همـیشـه مـی گویند شنیدن کی بود مانند دیدن!

اگر شما هم تجربه ای از حضور دراین فستیوال را دارید، خوشحال مـی شویم تجربه های تان را با ما بـه اشتراک بگذارید. شاید اتفاقات ناگوار این فستیوال را بزرگ نمایی مـی کنند و شاید هم حتی داستان های دیگری هست کـه ما از انـها بی خبریم. 




[جشنواره هولی درون هند ; جشن و پایکوبی با رنگ ها آهنگ هولی هولی هندی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 23 Jun 2018 20:37:00 +0000